Program ten opracowano dla nowo utworzonej sekcji koszykówki dziewczat, której celem było przygotowanie zespołu do rozgrywek w ramach Mistrzostw Województwa oraz propagowanie koszykówki dziewcząt w szkole i środowisku.
PROGRAM AUTORSKI SEKCJI KOSZYKÓWKI DZIEWCZĄT W ROKU SZKOLNYM 2004/2005 WPROWADZENIE
Realizowane w szkole w ramach programu wychowanie fizyczne nie wypełnia obiektywnych potrzeb dziecka. Dla olbrzymiej większości dzieci i młodzieży zajęcia lekcyjne są niewystarczające i muszą być uzupełniane poza lekcjami. Taki rodzaj zajęć ma duży wpływ na realizację zadań wynikających z planu pracy szkoły oraz programu działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. W procesie wychowania fizycznego szczególną rolę, także ze względów zdrowotnych, odgrywają zajęcia ruchowe wzorowane na zespołowych grach sportowych. Gry sportowe, a wśród nich koszykówka należą do dyscyplin, które młodzież bardzo chętnie uprawia. Uczestnicząc w tego typu zajęciach dzieci mogą w pełni zaspokoić potrzebę ruchu, a ponadto zregenerować siły fizyczne i psychiczne, rozwijać sprawność psychomotoryczną , kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności. Mogą także osiągnąć wysoki wynik sportowy we współzawodnictwie z innymi szkołami na poziomie powiatu, rejonu, czy też województwa. W czasie zajęć zawierających elementy koszykówki uczniowie mają możliwość zetknięcia się z wieloma odmianami form ruchu i stopniowego opanowania umiejętności opartych na ruchach celowych, precyzyjnych i skoordynowanych, które następnie będą wykorzystane we współzawodnictwie i współdziałaniu w zespole. CELE
- wszechstronny rozwój fizyczny,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- upowszechnianie wzorców aktywnego spędzania czasu,
- wyposażenie uczestników w podstawowe wiadomości z zakresu kultury fizycznej pozwalających na samodzielne podejmowanie działań w celu usprawnienia funkcjonowania organizmu,
- kształtowanie umiejętności wykorzystania opanowanych indywidualnych i zespołowych form ruchu w aktywności rekreacyjno – sportowej,
- rozwijanie zainteresowań sportowych,
- popularyzowanie koszykówki w szkole i w środowisku,
- kształtowanie postaw osobowościowych.
ZADANIA GŁÓWNE
- kształtowanie sprawności kondycyjno – koordynacyjnej,
- przygotowanie teoretyczne,
- przygotowanie techniczno – taktyczne,
- przygotowanie do udziału w zawodach sportowych.
ZADANIA OPERACYJNE Motoryczność szybkość – bieg po prostej, po łuku, bieg przodem, tyłem, bieg ze zmianą tempa i kierunku, starty z różnych pozycji wyjściowych, start i zatrzymanie na sygnał, sztafety wahadłowe. zwinność – szybkie zmiany form ruchu, reakcja na ruch przeciwnika, ćwiczenia z piłkami (chwyty, podrzuty, kozłowanie, toczenie) w zmiennych sytuacjach, tory przeszkód. wytrzymałość – ćwiczenia powtarzane w seriach: bieg tam i z powrotem, bieg wzdłuż linii bocznej boiska, krok odstawno – dostawny; gry i zabawy gra uproszczona, szkolna, właściwa. siła – rzuty piłkami lekarskimi 1 – 3 kg, dźwiganie i przenoszenie przedmiotów, ćwiczenia z pokonywaniem ciężaru własnego ciała i ciała partnera. moc – wieloskoki, skoki jednonóż i obunóż, skoki wolne i mieszane, skoki dosiężne. Umiejętności indywidualne poruszanie się z piłką i bez piłki:
chwyty i podania:
- chwyty (oburącz, jednorącz z dochwytem),
- podania (oburącz: sprzed klatki piersiowej, znad głowy, dołem, kozłem; jednorącz: podanie podstawowe, hakiem, kozłem, wokół tułowia).
kozłowanie:
- kozłowanie niskie,
- kozłowanie wysokie,
- kozłowanie slalomem,
- kozłowanie ze zmianą tempa,
- kozłowanie ze zmianą ręki kozłującej,
- kozłowanie ze zmianą kierunku i tempa.
pivoty:
- pivot w przód,
- pivot w tył.
rzuty do kosza:
- rzut oburącz i jednorącz miejsca,
- rzut z biegu,
- rzut po kozłowaniu,
- rzut z wyskoku.
zwody:
- zwody z piłką,
- zwody bez piłki.
indywidualne atakowanie i obrona:
- rozegranie sytuacyjne 1x1, 2x2, 3x3,
- uwalnianie się od obrońcy.
postępowanie zespołowe w ataku:
- zasłony,
- atak szybki,
- atak pozycyjny.
postępowanie w obronie:
Wiadomości
- zasady i przepisy gry,
- wiadomości dotyczące techniki i taktyki gry, znajomość zasad bezpiecznego zachowania na zajęciach ruchowych,
- zasady przeprowadzania zawodów w grach zespołowych,
- sposoby dokonywania samokontroli i samooceny sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych.
TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
- ćwiczenia wzmacniające muskulaturę i stymulujące funkcjonowanie układu krążenia,
- ćwiczenia doskonalące umiejętności ruchowe mające zastosowanie praktyczne i rekreacyjno – sportowe,
- organizowanie zajęć i imprez sportowo – rekreacyjnych,
- nauczanie zasad sędziowania,
- nauczanie umiejętności samokontroli i samooceny poziomu rozwoju fizycznego, sprawności i umiejętności ruchowych,
- nauczanie ćwiczeń relaksacyjnych służących zachowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego.
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
- kształtowanie poczucia więzi z zespołem i odpowiedzialności za wynik sportowy,
- kultura uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej: kulturalne kibicowanie na zawodach sportowych, przestrzeganie zasad „fair play”,
- współpraca i współdziałanie w grupie koleżeńskiej i zespole,
- odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
- współpraca i pomoc w organizacji zajęć,
- samoocena i samokontrola własnej aktywności na zajęciach i podczas zawodów sportowych,
- kształtowanie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń ruchowych w czasie wolnym.
SYSTEMATYKA DOBORU ĆWICZEŃ
- Ćwiczenia pomocnicze i wprowadzające.
- Ćwiczenia techniczne w formie zabawowej.
- Ćwiczenia techniczne i taktyczne w formie ścisłej.
- Ćwiczenia techniczne i taktyczne w formie fragmentów gry.
- Gra szkolna i właściwa.
ZASADY NAUCZANIA Proces dydaktyczno – szkoleniowy będzie przebiegał z uwzględnieniem zasad:
- aktywności i świadomości,
- poglądowości,
- stopniowania trudności,
- systematyczności,
- utrwalania,
- indywidualizacji zadań.
METODY NAUCZANIA RUCHU W nauczaniu i doskonaleniu elementów technicznych i taktycznych zastosowane zostaną metody nauczania:
- analityczna,
- syntetyczna,
- kompleksowa.
METODY REALIZACJI ZADAŃ
- metoda zadaniowa – ścisła,
- metoda naśladowcza ścisła,
- metoda zabawowa – klasyczna,
- metoda programowego usprawniania się.
METODY PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI
- pokaz,
- objaśnienie,
- instruowanie,
- polecenie,
- wykonywanie zadań ruchowych.
OSIĄGNIĘCIA Uczeń:
- dba o podnoszenie sprawność fizycznej,
- organizuje i aktywnie uczestniczy w zespołowych formach aktywności ruchowej,
- umiejętnie stosuje ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną i ruchowa,
- podporządkowuje się określonym zasadom i przepisom,
- jest odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
- potrafi kulturalnie kibicować i uczciwie rywalizować,
- stosuje różne formy relaksacji po wysiłku fizycznym.
EWALUACJA Po zakończeniu pracy w sekcji ewaluacji podlega:
- praktyczna przydatność wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach,
- poziom trudności proponowanych zadań,
- osiągnięcia w rywalizacji sportowej,
- możliwość rozwijania zainteresowań koszykówką.
Nauczyciel pod uwagę bierze również:
- aktywność na zajęciach,
- zaangażowanie uczestników,
- relacje interpersonalne w grupie,
- przejawianie inicjatywy.
LITERATURA
- Bondarowicz M. „Forma zabawowa w nauczaniu sportowych gier zespołowych”. S i T. Warszawa 1983.
- Krawczyk M. „Gry drużynowe w szkole podstawowej”. S i T. Warszawa 1988.
- Maszczak T. „ Metodyka wychowania fizycznego”. WAWF.Warszawa 1992.
- Rumiński A. „Mini koszykówka”. Agencja Promo – Lider. Warszawa 1994.
- Sieniek Cz. „Metodyka nauczania techniki w koszykówce”. Pracownia Wydawnicza „HELVETICA”. Starachowice 1997.
- Sieniek Cz. „Metodyka nauczania taktyki w koszykówce”. Pracownia Wydawnicza „HELVETICA” Starachowice 1997.
OPRACOWANIE: Iwona Dziekońska Aldona Wojewoda |